جای خالی صنعت برند سازی در صادرات طلای سرخ ایران/ همدان خاستگاه کشت زعفران

در حالی که ایران95 درصد زعفران دنیا را تولید می کند به علت نبود صنعت برند سازی این محصول توسط کشورهایی چون امارات و اسپانیا به دنیا عرضه می شود .

به گزارش باشگاه خبرنگاران جهادی، زعفران گیاه 8 ساله ای است که به علت نیاز کم آبی در ایران اهمیت ویژه ای دارد و در اکثر نقاط کشور قابل کشت است. چند سالی است که این گیاه داروئی و درمانی در مناطق مختلف کشور کشت می شود و سود ویژه ای برای تولید کنندگان دارد اما به دلیل نبود بسته بندی مناسب توسط کشورهایی چون اسپانیا و امارات به دنیا عرضه می شود.

 

 

مهدی سرمدی یکی از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی گرایش باغبانی که نزدیک 15 سال است در استان همدان ترویج و کشت انجام می دهد به خبرنگار ما گفت: حدود دوسال است که کشت زعفران را در وسعت انبوه دارم و کشت گل محمدی و زرشک را نیز کنار آن انجام می دهم. وی ادامه داد: کشت زعفران بین 200 تا 360 نفر در روز شغل ایجاد می کند چرا که در سال برای برداشت و پاک کردن گل آن نیاز به نیروی انسانی زیادی است.

 

کارآفرین همدانی افزود: زعفران طبق اسناد تاریخی بیش از 700 سال پیش در همدان کشت شده و بخاطر سازگاری و مقاومت به سرمایی که دارد محصول فصل خنک است. سرمدی با اشاره به گردش مالی 18میلیارد دلاری زعفران در جهان گفت: با توجه به اینکه 95 درصد کل زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما به علت نبود صنعت برند سازی کشورهایی چون اسپانیا و امارات آن را به دنیا عرضه می کنند .

 

وی گفت: در ایران تقریبا 80000هکتار سطح کشت زعفران داریم و تا 300تن در سال تولید مناطق خراسان شمالی و جنوبی است و 100تن برای 23 استان دیگر است که استان همدان در سالهای اخیر به علت سود بالا تولید بالایی را داشته اند .

 

نبود وام های مناسب برای کشت زعفران در همدان

 

سرمدی با اشاره به اینکه برای یک هکتار حدود 80 میلیون تومان پیاز لازم است گفت: در سایر استانها بانک کشاورزی برای اشتغالزایی و توسعه اشتغال روستایی 80 میلیون وام می دهند اما در استان همدان این وام نصف است و حمایتی عملا از تولید کننده صورت نمی گیرد. وی با تاکید بر کشت مکانیزه افزود: در کشت مکانیزه برداشت محصول چندین برابر افزایش پیدا می کند و بهتر است تمام کشاورزان از این روش استفاده کنند چرا که از یک هکتار 4 تا 6 کیلو زعفران برداشت اما در کشت مکانیزه بین 10 تا 35 کیلو برداشت می شود . تولید کننده همدانی اظهار داشت : برند سازی زعفران در ایران بین 10 تا 15میلیارد تومان در سال ارز آوری برای کشور ارز آوری دارد .

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.