کندوی کارآمدتر در صنعت زنبورداری

کندو‌های "کف‌باز" ایده و نوآوری است که این روز‌ها در صنعت زنبورداری مطرح شده که تا ۴۰ درصد تولید عسل را افزایش می‌دهد این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد کندو‌های کشور فرسوده و قدیمی اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی همدان،  زنبور‌های عسل همواره از کندوی خود مراقبت می‌کنند و اگر روزنه‌ای در آن دیده شود، به سرعت می‌پوشانند، حالا اگر کندویی باشد که دمای هوا را حفظ کند و ابعاد و شرایطش استاندارد باشد، زنبور‌های شگفت‌انگیز کمتر انرژی مصرف و عسل بیشتری تولید می‌کنند.

کندو، خانه زنبورعسل است که در آن یک مجموعه شامل ملکه، زنبور‌های کارگر و نر متولد شده، رشد کرده و باهم زندگی می‌کنند. 


زنبور عسل از بدو آفرینش در شکاف کوه ها، صخره‌ها و درختان زندگی می‌کرده است و عسل تولیدی آن هم توسط انسان از راه‌های گوناگون برداشت می‌شده است.

اما انسان بتدریج با استفاده از کندو‌های محلی شامل: کندو‌های تنه درختی، گلی، سبدی، کوزه‌ای و… توانست آن‌ها را به انحصار خود در آورده و به پرورش آن‌ها اقدام نماید. 

در این نوع کندو‌ها "شان‌های " ثابتی استفاده می‌شد که خود زنبور درست می‌کرد و در آن نوزادان خود را پرورش داده و عسل ذخیره می‌نمود و انسان در این کار هیچ دخالتی نداشت و فقط با استفاده از ابزار‌های محلی، عسل آن‌ها را برداشته و استفاده می‌نمود. همچنین حیات، مرگ و میر و بیماری‌های این کندو‌ها به طبیعت واگذار شده بود.

در سال ۱۸۵۰ میلادی فردی به نام "لانگستروت " کندوی اصلاح شده با قاب‌های متحرک ابداع نمود و در ادامه تحقیقات خود دریافت که اگر قطعه‌ای از "شان‌های " طبیعی کندو‌های بومی را داخل این قاب‌ها قرار داده و در کندو بگذارد، فاصله بین این شان‌ها ایجاد می‌شود که زنبور‌ها به راحتی می‌توانند بین این فاصله‌ها فعالیت کنند.

از همین رو است که سالیان دراز انسان توجه‌اش به زنبور عسل جلب شده و یکی از شغل‌های مهم در حوزه کشاورزی است، بنابراین طبیعی است که در این میان انسان برای افزایش میزان بهره‌وری به خلاقیت و نوآوری روی آورد. «کندو‌های کف‌باز» نیز ایده و نوآوری است که این روز‌ها در صنعت زنبورداری مطرح شده و تولید آن در استان همدان نیز آغاز شده است.
 

  • آقای روشنایی تولید کننده همدانی با بیان اینکه بزرگ‌ترین تولید کننده این کندو‌ها در غرب کشور است گفت: سالانه بیش از ۳۵۰۰ کندوی "کف باز " تولید می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد تولیدشان را به کشور‌های همسایه صادر می‌کنند افزود: بیشترین صادرات ما به عراق است .


آقای روشنایی درباره محاسن این کندو‌ها گفت: کندو‌های "کف‌باز " دارای محاسن بسیاری است به طوری که از تبادل انرژی جلوگیری می‌کند، هنگام بارش باران مانع از کپک‌زدگی کندو می‌شود و در فصل زمستان نیز نیازی به کوچ دادن کندو‌های عسل نخواهد بود.


تفاوت اصلی عایق‌های رطوبتی در بخش کف است که به طور کامل باز است و، چون بالای کندو کاملا بسته و عایق است، تهویه هوا از زیر انجام شده و باعث حفظ دمای کندو در سراسر طول سال می‌شود و نیاز به کوچ دادن زنبور‌های عسل نیست.

همه این عوامل باعث می‌شود هزینه تولید عسل کاهش، کمیت و کیفیت عسل نیز افزایش یابد، چراکه زنبور عسل انرژی اضافی برای حفظ وضعیت کندو به خرج نمی‌دهد و محصول بیشتری تولید می‌کند.

این تولید کننده با بیان اینکه اگر حمایت شود تولیدش را به ۶ هزار کندو در سال می‌رساند تاکید کرد:با افزایش تولید بیش از ۶ نفر دیگر هم اشتغال زایی خواهد شد.

رییس اتحادیه زنبورداران استان همدان از تولید ۳۴۷۸ تن عسل در سال جاری خبر داد و گفت: ۳۴۸۱ بهره‌بردار در بخش زنبورداری استان همدان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه،۳۴۷ هزار کلنی زنبورعسل در استان همدان فعالیت می‌کند افزود: در این استان ۳ واحد پرورش ملکه زنبورعسل، ۸ واحد دارای مجوز بسته‌بندی عسل به ظرفیت ۱ هزار و ۳۰ تن، یک اتحادیه زنبورداران با ۷ تعاونی زنبورداران، ۲ آزمایشگاه آنالیز عسل در بخش دولتی و ۳ آزمایشگاه در بخش خصوصی فعال است.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.